Overslaan en naar de inhoud gaan Skip to navigation
Info over:
  • Jeugdwerk
  • Onderwijs
  • Op de werkvloer
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kalender
  • Contact
  • Webshop
searchCreated with Sketch. Zoeken
De Aanstokerij
menu
searchCreated with Sketch.
  • Over ons
  • Nieuws
  • Kalender
  • Contact
  • Webshop
  • NL
  • EN
  • FR
  • koop een spel of spelenboek
  • begeleiding of vormingCreated with Sketch.
  • spel op maatCreated with Sketch.
  • gratis publicatieCreated with Sketch.

U bent hier

Home Nieuws
  • 'Klant is Koning' in een nieuw jasje

'Klant is Koning' in een nieuw jasje

do 19 november 2020

Met 'Klant is Koning' kan je je leerlingen tussen 14 en 16 jaar sensibiliseren over duurzame consumptie.

Het gratis te downloaden spel spel laat hen stilstaan bij hun consumptiegedrag en de impact ervan op ecologisch en sociaal vlak.

Want iedereen consumeert. Maar de manier waarop je dat doet, heb je zelf in de hand en kan een wereld van verschil maken.

Tijdens het spel reflecteren de spelers over hun dagdagelijkse aankopen en hoe duurzaam ze wel of niet zijn, welke duurzame alternatieven er bestaan en hoe ze te herkennen.

Onder de loep

We nemen geregeld onze eigen spelen onder de loep om ze actueler te maken, beter te laten aansluiten bij de leefwereld van de doelgroep ... met veel aandacht voor het spelverloop, het fungehalte en de inkleding van het thema.

Wat is er veranderd?

Hier een overzicht van de aanpassingen in de nieuwe versie van 'Klant is Koning':

  1. De spelers spelen voortaan in duo's i.p.v. alleen. We hebben hiervoor een leuke groepsindelingsmethodiek voorzien!
  2. Samen met hun partner bepalen de spelers waaraan ze hun budget uitgeven.
  3. Er zijn geen verschillende rollen meer. Alleen nog door zichzelf vooropgestelde speldoelen. De rollen van journalist, politicus en activist vallen dus weg. Deze kunnen wel spontaan ontstaan tijdens het spel.
  4. Deze herwerkte versie werkt met sterren om 'populaire' producten aan te duiden. De producten variëren van duur en populair over duurzaam, maar niet populair enz.
  5. Het speldoel hebben we aangepast. In plaats van zoveel mogelijk punten te scoren, klinkt het speldoel als: 'Koop wat jij nodig hebt om gelukkig te zijn in je dagelijkse leven!' Achteraf bespreken we uiteraard hun uitgaven tijdens het spel en koppelen we dat terug aan het gesprek over hun persoonlijke uitgaven bij het begin van het spel.

Mogelijke speldynamieken zijn dan:

  • Zoveel mogelijk geld overhouden aan het einde van het spel. Goedkope producten kopen en zo weinig mogelijk geld uitgeven.
  • Zoveel mogelijk ‘sterretjes’ verdienen. Populaire producten kopen. Kijken naar wat influencers dragen en consumeren. Sterk gericht op merken.
  • Zoveel mogelijk mensen overtuigen duurzaam te consumeren, zodat de ‘meters’ niet overschreden worden. Milieubewust. Fairtrade, eerlijke en lokale producten kopen met zo'n laag mogelijke impact op het milieu.
  1. De biedronde is een nieuwsronde geworden waarbij de spelers nieuwsberichten kunnen 'verdienen'.
  2. In het spel zijn er ook nieuwsberichten toegevoegd met info over de productlabels om het in de nabespreking te kunnen hebben over duurzame labels en waarin die van elkaar verschillen, wat 'greenwashing' inhoudt enz.
  3. De spelers spelen nu met geprinte geldbriefjes i.p.v. virtueel geld.
  4. Er is een extra ronde toegevoegd: de actualiteitsronde. In deze ronde kunnen de spelers via actieve opdrachten de productiegevolgen van hun aankopen (broeikasscore, grondstoffenscore, mensenrechtenscore) proberen rechttrekken.

Begeleidingstips

'Klant is Koning' behandelt een thema dat voor 14- tot 16-jarigen nog 'ver van hun bed' kan zijn.

Daarom hebben onze speltrainers ook enkele tips verzameld hoe je het thema 'duurzaam consumeren' kan kaderen vóór het spelen van het spel. De eigen ervaring leert dat dit het verdere spelverloop alleen maar ten goede komt.

Lees onze handige tips voor bij het spelen van 'Klant is Koning'.

Aan de slag!

Benieuwd om de vernieuwde versie zelf uit te proberen met je klas? Download het hier en laat ons weten wat je ervan vindt!

Gratis downloaden

Lees zeker ook

Spelen tegen pesten
vr 5 februari 2021
In je school aan de slag met de SDG's
do 28 januari 2021
Veilig internet op het spel
di 26 januari 2021

Kalender

Online vorming 'Constructieve feedback geven op gedrag'
vr 5 maart 2021
Online vorming 'Opbouwende feedback geven op kwaliteiten en valkuilen'
vr 12 maart 2021
Online vorming 'Motiveren kan je leren' (Onderwijs)
do 25 maart 2021

  • koop een spel of spelenboek
  • begeleiding of vormingCreated with Sketch.
  • spel op maatCreated with Sketch.
  • gratis publicatieCreated with Sketch.

Bezoek onze winkel

De Aanstokerij vzw
Naamsesteenweg 130
3001 Leuven
T 016 22 25 17
Algemeen: info@aanstokerij.be
Winkel: shop@aanstokerij.be
Ondernemingsnr.: 0417.991.014
RPR Leuven

(Bekijk op kaart)

OPEN op:
di: 09u30 - 12u30 & 13u00 - 17u00
woe: 09u30 - 12u30 (behalve op 24/2, 10/3, 17/3 en 24/3)
vr: 09u30 - 12u30 & 13u00 - 17u00

(Of maak een afspraak)

Over de Aanstokerij

  • Over ons
  • Kalender
  • Wie is wie
  • Contact
  • Vacatures
  • Privacybeleid

Vrijwilligers

  • Word vrijwilliger!

In de webshop

  • Nieuw
  • Aanbiedingen
  • Populair
  • Algemene voorwaarden
  • Veilige betaling
  • Verzending en levering

Inschrijven nieuwsbrief

Inschrijven

Volg ons